Kærlighed – vises i samspillet
30. marts 2023Følelser smitter – værre end influenza
30. marts 2023Vores element er relationerne – fisken har vandet
Tema: Personlig udvikling
Aldersgruppe: Alle aldre
Nøgleord: Relation, samspil, kommunikation, kærlighed, knytte bånd, netværk, tilgængelighed
Dato: 27 okt. 2022 (den dato artiklen er revideret)
Fisk har vandet som sit element eller sine levesteder, og mennesket har relationer som sit element eller levested. Både fisk og mennesker har brug for sunde levesteder. Kærligheden er med til at skabe sunde levesteder for mennesker.
Den usynlige del af relationen
Ordet relation er et almindeligt hverdagsord, som vi ofte bruger synonymt med ordet – forhold. En relation har både en synlig del og en usynlig del. Man skal forestille sig at den usynlige del af en relation, er det mentale eller psykiske bånd der opstår mellem mennesker der har samspil. Båndet eller relationen udvikles kun hvis den for næring og følelsesmæssig energi fra de følelsesmæssige udvekslinger der flyder gennem båndet. Når vi deler vores glæde, anerkendelse og begejstring med hinanden, bekræfter vi både fællesskabet og relationen, hvorimod vrede og irritation skaber afstand eller svage bånd. Det stærke følelsesmæssige bånd består af kærlighed der er det følelsesmæssige bånd der knytter mennesker sammen. Når vi elsker vores børn, føler vi os knyttet til dem.
Den synlige del af relationen
Relationer opstår ikke i forbifarten, men opstår gennem kommunikationen. Kommunikationen er nøglen til at udvikle mennesker, fordi det er via samspillet og kommunikationen mennesker skabes. Når vi smiler, snakker, krammer et barn eller hinanden giver vi udtryk for at vi kan lide barnet og giver energi og bekræftelse til barnets positive selvforståelse – som er en mental reserve af selvværd, selvtillid og selvkontrol. Det er gennem samspillet forældrene bidrager til udvikling af sunde, ressourcerige og socialt kompetente børn.
Tilknytning og tillid
Menneskelivet begynder med tilknytning, som er et følelsesmæssigt bånd af kærlighed, som knytter et barn til den eller de personer, der findes i dets nærhed. Alle mennesker har relationel erfaring, både god og dårlig og behovet for at være tilknyttet til andre mennesker følger os hele livet.
Her er det en vigtig pointe, at kvaliteten af de erfaringer barnet gør sig i livets tidligste samspil, skaber en skabelon eller ramme for om barnet udvikler sig til selvstændige individer der tør indgå i forpligtende relationer med andre mennesker. For at bidrage til udvikling af sunde, ressourcerige og socialt kompetente børn, har børnene brug for sensitive og empatiske voksne, der er nærværende, men som samtidig også tager ansvaret for samspillet – også når det er svært.
Børn skal lære at begå sig i mange forskellige arenaer eller sammenhænge. Det er vigtigt for børn at kunne begå sig i mange forskellige relationelle forhold, fordi den personlige og sociale udvikling finder sted i de relationelle netværk. De ressourcestærke børn er dem med gode netværk og de svageste børn bliver dem der har få og spinkle relationer.
Hvordan styrkes relationer
Relationer er dynamiske – det vil sige at de kan forandres.
- Du kan styrke relationen til barnet hvis du viser at du er følelsesmæssig tilgængelig, fx ved at smile, men også ved at du hjælper med at være nysgerrig på verden.
- Relationer styrkes også ved at du tager ansvaret og lederskabet på dig og guider og vejleder dit barn – trin for trin. Så ved barnet at du er til at stole på – også når barnet selv har mistet overblikket.
Psykolog Anne Linder