9 årig, mavesmerter og hovedpine, men intet fysisk galt
17. april 2023Måltider og skærme, Vuggestuebarn
17. april 20235 årig utilpas ved snarlig start på skole
Kære Brevkasse
Vores søn på 5 år går i en rigtig god børnehave, som han elsker. Han har gået i børnehaven i 3½ år og trives med både børn og voksne. Men de sidste par uger har han jævnligt sagt at han ikke vil i børnehaven. Det er vist sig, at det er de dage hvor gruppen af de store børnehavebørn er på besøg i den skole som de skal starte i efter ferien. Jeg er ked af, at han er ked af det – og er i tvivl om jeg skal holde ham hjemme de dage hvor han plager om at holde fri, men på den anden side ved vi jo også godt at det ikke er en holdbar strategi. Hvad vil du anbefale?
Svar fra brevkassen
Hvor er det godt at du skriver – for jeg tror at mange forældre kender til det dilemma som I står i. På den ene side vil I gerne tage sønnens bekymring alvorligt og lade ham holde en ekstra fridag – men på den anden side ved I også med jeres livserfaring at man sommetider bliver nødt til at gøre noget – selvom man føler sig utryg og er uden for sin komfortzone.
I første omgang vil jeg anbefale at I beder om en samtale med børnehaven og fortæller om situationen og at I i fællesskab finder en løsning på problemet. Jeg tror at jeres barn lige nu er ramt af den type stress som hedder læringsbetinget stress. Det en positiv type stress – men selvom det er positivt kan oplevelsen godt vække bekymring og ubehag. Fra voksenlivet kender vi også den positive stress, fra de situationer hvor hverdagslivets rutiner bliver brudt. Vi kan opleve det som stressende at skulle til en jobsamtale eller på date med en ukendt. Det er oplevelser man både glæder sig til og frygter. Din søn kender ikke endnu forskellen på negativ og positiv stress. Og selvom han glæder sig til at komme i skole efter sommerferien – er det samtidig også lidt skræmmende for ham.
Udover dialogen med personalet vil jeg anbefale at snakker med dit barn om hans skolefremtid. Spørg hvad han glæder sig til og spørg hvad han er bekymret for. Det er altid en god ide at tegne barnets svar i løbet af samtale. Hvis sit barn fx siger at han glæder sig til at ”lære at læse” – så skriv en masse bogstaver på papiret og hvis han også glæder sig til at spille fodbold – ja, så tegn et fodbold. Tegn derefter hvad barnet er bekymret for: ” Busturen og/eller de nye voksne” – ja, så tegner du både en bus og den nye voksne.”
Gennem denne tegnede samtale styrkes jeres dialog og barnet oplever sig anerkendt og lyttet til. En dreng jeg kender, havde før-skole-skræk fordi han havde bekymring over – at han 4 måneder før skolestart ikke vidste hvor skolens toiletter var. Løsningen på denne bekymring blev en tur på skolen om eftermiddag – for at få styr på hvor toiletterne var.
Brevkassen