Først dig – så mig. Om turtagning
31. marts 2023Sådan hjælper du dit barns lege godt på vej
31. marts 2023Legens betydning – og så legede vi at det var dig der var hunden
Tema: Leg og musik
Aldersgruppe: Alle aldre
Nøgleord: leg, fantasi, eksperimentere, social kompetence, trivsel, læring, udvikling
Dato: 17. jan. 2023 (den dato artiklen er revideret)
Du har måske før hørt opfordringer fra eksperter om, at leg er vigtig for dit barns udvikling – og at det er vigtigt at også du, leger med dit barn. Måske er du en af dem, der elsker at lege rollelege og har let ved at fordybe dig i leg sammen med dit barn – men der er også en god procentdel af forældre, som efter nogle minutter med monsterleg eller theselskab på gulvtæppet keder sig bravt og næsten kan høre vaskekurven eller opvaskemaskine kalde som et tillokkende alternativ til legen. For alle forældre gælder det nok, at der er perioder under dit barns opvækst - eller bestemte typer af lege - hvor det er lettere at engagere sig. Uanset hvor du står i forhold til at spille en rolle i dit barns lege, så spiller du en vigtig rolle for dit barn legeevne. Den gode nyhed er nemlig at selv kortvarige lege, hvor I for et øjeblik sammen forestiller jer at verden kunne være anderledes – en hurtig ridetur på fejekoste gennem stuen – kan bidrage til dit barns fantasi og legeevne.
Vi ved fra nyeste hjerneforskning at børn fødes med evnen til at udvikle sig gennem legen og det gode samspil. Det lille barn får adgang til sin omverden gennem leg og udforskning – og når du udforsker og udviser interesse for det barnet er optaget af, er du med til at understøtte og lægge fundament for at barnet senere udvikler de vigtige evner til at indgå i fantasi- og rollelege med kammerater i institutionen.
Som forælder kan du således hjælpe dit barns leg godt på vej, så barnet får lettere ved at indgå i lege med andre børn. Gennem den interesse du udviser for dit barns lege og fantasiverden forstærker du dit barns kreativitet, fantasi og nysgerrighed. Hver gang I leger sammen styrkes barnets interesse for verden og modet til at prøve nye ting. Alene eller sammen med legekammerater.
Når du er hunden – i barnets leg, styrker du barnets fantasi og oplevelse af mestring. Og dette betyder noget både for udvikling af selvtillid og selvværd – fordi det er i legen – med både synlige og usynlige legekammerater – at barnet lærer en masse om sig selv, egne præferencer, drømme og tilegner sig viden om sin omverden.
I fantasiens og legens univers er al ting muligt og verden kan vendes på hovet og udforskes. Uanset køn og alder kan barnet i legen indtræde i rollen som mor, far, monster, tjener, røver, politi, leder, hund –og gennem indlevelsen i de forskellige roller udforsker barnet sin identitet og evne til at indgå i og håndtere sociale relationer.
Barnet eksperimenter med forskellige følelser og personligheder gennem leg – og kan både optræde rasende, ondskabsfuld og grusom, straffende, uretfærdig – eller sød, god og omsorgsfuld. Alle set-up eller dramaer kan udleves gennem legen. Barnet får derfor gennem legen erfaringer med håndtering af følelser, dilemmaer og begynder at kunne forstå forskellige perspektiver og mulige problemløsninger. I fantasien øver barnet sig på elementer af virkeligheden, og eksperimenterer med sine relationer og samspillet med andre.
Med andre ord styrker legen barnets sociale kompetencer, fordi legen styrker barnets selvforståelse, samtidig med at det også hjælper barnet med at få styr på virkeligheden. Begge elementer er vigtige for styrkelse af barnets trivsel og læring - både nu og her og i barns fremtidige liv.
Når dit barn leger – og når du leger med dit barn - er det ikke bare godt for barnets trivsel, læring og udvikling nu og her, men ruster barnet til at matche kravene i institution og skole – og senere på fremtidens arbejdsmarked, som kalder på socialt kompetente og innovative/fantasifulde medarbejdere, der er gode til kreativ problemløsning.
Kilde: Jørn Martin Steenhold, Den kreative udfordring, Saxo 2015
Forfatter Anne Therkildsen