Styrker gode fællesskaber
Materialekufferten ”Empati i Børnehøjde” har styrket fællesskabet i 3. klasse på Øster Brønderslev Centralskole og trænet elevernes empati og evner til at styrke og håndtere gode relationer.
Eleverne i 3. klasse på Øster Brønderslev Centralskole har helt styr på begreberne ”relation” og empati” og lytter man godt efter i frikvartererne, kan man høre sætninger som ”Hun glemte at gå over min empatibro”, eller ”Vi har lige haft en stjernestund”.
Årsagen er, at de sidste efterår havde et otte uger langt forløb med materialet fra kufferten ”Empati i Børnehøjde” sammen med deres pædagog Charlotte Holm Lykkegaard og deres lærere. Én dag om uge havde de fat i kufferten og trænede samspil, relationer og evnen til at se og forstå hinandens roller i fællesskabet – og derimellem talte de om ordene og begreberne.
Det har gjort en stor forskel for klassen og børnene, fortæller Charlotte Holm Lykkegaard:
”Det har været så godt for børnene. Med materialet forstørrer vi det gode hos børnene og træner dem i at se og lægge mærke til hinanden. Det som har tændt mig er, at materialet har fokus på fællesskabet og den enkeltes rolle og ansvar i fællesskabet – fremfor den enkelte elev eller individ,” siger hun og fortsætter:
”Selv om det er et halvt år siden selve forløbet sluttede, kan vi stadig vende tilbage og genopfriske det en gang imellem, og børnene bruger stadig det sprog, vi lærte og trænede. Det har givet et bedre klassefællesskab og gjort dem bedre til at håndtere deres konflikter,” siger hun.
Når Charlotte Holm Lykkegaard skal være med i en ny 3. klasse efter sommerferien, er det allerede planlagt at det første forløb, de skal have i klassens time, er Empati i Børnehøjde. Så de har hele resten af skoleåret til at bruge, øve og styrke de gode ting.
”Vi lyser på det, som fungerer og som de er gode til. Det bidrager til den gode stemning,” siger hun.
Nogle børn bliver naturlige konfliktmæglere
Arbejdet med undervisningsmaterialet har også vist, at nogle børn har naturligt flair for det. Og det er nogle gange dem, som ellers ikke bliver lagt så meget mærke til i klassen.
”Nogle af eleverne lærte det virkelig hurtigt og tog det til sig og shiner virkelig. Og det sjove er, at det i nogle tilfælde kom bag på os, hvem det var – og at det var nogle af de elever, som ellers ikke fylder så meget i klassen. Så det gav også en mulighed for at fremhæve dem på en fin og konstruktiv måde,” siger hun.
”Det har været så godt for børnene. Med materialet forstørrer vi det gode hos børnene og træner dem i at se og lægge mærke til hinanden. Det som har tændt mig er, at materialet har fokus på fællesskabet og den enkeltes rolle og ansvar i fællesskabet – fremfor den enkelte elev eller individ,