
Sådan kan du træne empati med børn i indskolingen
Børn vokser af at blive set, føle sig som en del af et fællesskab og selv være med til at hjælpe andre ind i et fællesskab. Men det er og kan være svært at vide, hvordan man skal gøre det. For de fleste er det med at skabe relationer en evne der skal italesættes, indlæres og øves ligesom læsning og matematik.
Det helt nye undervisningsmateriale, kufferten Empati i Børnehøjde, har netop børns relationsarbejde som sit primære og meget vigtige fokus. Kufferten er målrettet indskolingen, men der er gang i arbejdet med at udvikle en lignende kuffert til børnehave og mellemtrin/udskoling. For alle børn (og voksne) kan have gavn af at træne deres egen rolle i relationer.
Nyt hæfte tilgængeligt

Igennem materialerne fra "Empati i Børnehøjde" får børnene et sprog for empati og relationer
Og styrker samtidig deres egen evne til at lægge mærke til relationerne omkring sig
En børnegruppe som har stærke relationer kan skabe gode fællesskaber hvor alle børn trives.
Men hvordan træner man børns empati og deres relationsforståelse??
Det kan man blandt andet gøre igennem et helt nyt undervisningsmateriale, der er udviklet til indskolingen og med fokus på blandt andet at lære børnene at lægge mærke til, hvad der sker i samspillet mellem mennesker og give dem et sprog for empati og sociale relationer.
”Når børnene får et sprog for noget – her empati og det at danne relationer – bliver det mere virkeligt. Og de kan lægge mærke til det, sætte ord på hvad der virker og hvad der er svært. Det giver et nyt grundlag for at kunne øve sig på det. Ligesom et fodboldspil bliver lettere at forstå, når man forstår reglerne og kender sproget for de forskellige skud, tacklinger og så videre,” siger Anne Linder.
Hun er psykolog og har udviklet undervisningsmaterialet sammen med Elise Linder, som er pædagogisk konsulent.
Anne Linder har i mere end 20 år arbejdet med det pædagogiske koncept ICDP, hvor hun har uddannet pædagogisk professionelle i at styrke deres egen relationskompetence – og har skrevet mange bøger på netop det felt. Elise Linder er uddannet lærer og derefter Cand.pæd. i pædagogisk psykologi og underviser i dag også i ICDP.
De to har udviklet materialet målrettet den hverdag, som danske pædagogisk professionelle står i i dag. Til materialet har de udviklet lege, øvelser og et sprog for, at eleverne i de yngste klasser kan tale om de relationer, de har med hinanden og med voksne omkring sig – og hvordan de lægger mærke til hinanden og derigennem styrker deres empati.
”Jeg har igennem mange år haft en drøm om at udviklet netop det her materiale, fordi det er oplagt også at træne børnenes opmærksomhed på deres egen rolle i relationer. I uddannelserne har vi fokus på den pædagogisk professionelles rolle i samspillet med børn og voksne. I det nye materiale er fokus på børnene og på at give dem et sprog og et handlingssæt for, hvordan de kan hjælpe med at skabe og styrke de gode relationer til andre – og derved styrke fællesskabet,” siger Anne Linder.
Sjove øvelser – der er lige til at gå til
Kufferten er spækket med lege, sange og undervisningsmateriale der tager udgangspunkt i de to figurer, Relatuz og Empatine, som viser vejen igennem otte samspilstemaer.
”Vi ønsker at børnene kan relatere til figurerne og lære igennem dem – og øve sig i at se stjernestunder og hvem der er gode til at håndtere relationer. Børn ved ofte godt, hvem der er gode til at læse eller til at løbe i klassen. Men det er en meget vigtig kompetence at være god til at forstå og styrke relationer. Med sproget og legene her, kan børnene blive opmærksomme på de kompetencer også. Vi oplever faktisk ofte, at det er nogle andre børn, som shiner på de her områder, end dem som ellers fylder meget i klasserne,” siger Elise Linder.
De to psykologer håber, at undervisningsmaterialet bliver taget godt imod i skoleverdenen og glæder sig til at få feedback fra skoler og klasser, som arbejder med det. Lige nu arbejder de intenst på at udvikle materiale målrettet børnehavebørn, som endnu ikke kan læse.
”Når børnene får et sprog for noget – her empati og det at danne relationer – bliver det mere virkeligt. Og de kan lægge mærke til det, sætte ord på hvad der virker og hvad der er svært. Det giver et nyt grundlag for at kunne øve sig på det. Ligesom et fodboldspil bliver lettere at forstå, når man forstår reglerne og kender sproget for de forskellige skud, tacklinger og så videre,” siger Anne Linder.

Vis en følelse uden at bruge ord, og lad den anden gætte

Eleverne får kort med de otte samspilstemaer og øver dem gennem lege, spil og bevægelser

Der er håndtegn til de otte samspilstemaer - her : Vis glæde og positive følelser overfor din kammerat

Vendespil med samspilstemaer. Husk hvad der hører sammen og træn udtrykkene

Venskabsyoga - en del af legene er at lave venskabsyoga sammen