
Webinar Relationsbaseret Tilsyn
10. januar 2025
Webinar Relationsbaseret konfliktarbejde
6. februar 2025Når du skal vælge daginstitution til dit barn

Tema: Kvalitet i dagtilbud
Aldersgruppe: Småbørn
Nøgleord: børnehave, dagpleje, empati, kvalitet i dagtilbud, professionelle omsorgsgivere, relationskompetente voksne, samspilstemaer, vise positive følelser og glæde for børnene
Dato: 17 jan. 2025 (den dato artiklen er revideret)
Når du skal vælge daginstitution til dit barn
Når man første gang skal vælge dagtilbud til sit barn, kan det være forbundet med stor tvivl og usikkerhed. Man spørger måske naboer og venner om deres valg eller man sætter sig og læser om institutionerne på nettet. Ofte orienterer man sig i første omgang i forhold til institutioner i en geografisk nærhed. Og selvom vi er forskellige som mennesker i vores ønsker og behov, har vi dog en ting til fælles, nemlig ønsket om at det pædagogiske personale på det sted vi vælger, er varme og empatiske, og ser vores barns behov.
Næste skridt vil derfor naturligt være at besøge den eller de institutioner man har i tankerne, og med udgangspunkt i ICDP – International Child Development Program - er der flere tegn til at vurdere om der er høj pædagogisk kvalitet. Her er nogle eksempler hvad du som forælder kan kigge efter:
- De pædagogiske medarbejdere viser positive følelser og glæde for børnene. De imødekommer børnene med smil, glade stemmer og et åbent kropssprog.
- De pædagogiske medarbejdere ser børnenes initiativ. De pædagogiske medarbejdere er opmærksomme på børnenes kontaktmæssige initiativer og inviterer til samspil.
- De pædagogiske medarbejdere justerer sig i samspillet med børnene. Om de reagerer på børnenes kontaktmæssige initiativer, ved bl.a. at justere deres kropssprog, deres toneleje og deres øjenkontakt i overensstemmelse med barnets kontaktforsøg.
- De pædagogiske medarbejdere inviterer børnene til samspil. De inviteret børnene til samspil og dialog, gennem kropslig og/eller sproglig kommunikation.
- De pædagogiske medarbejdere skaber samspil med gensidige turtagninger. Det er tydeligt at de pædagogiske medarbejdere lytter, giver børnene ”pause” til at svarer og respondere med endnu kommunikativt svar til børnene.
- De pædagogiske medarbejdere giver børnene anerkendelse for det de magter. De fremhæver børnenes positive handlinger og idéer ved at give positiv feedback.
- De pædagogiske medarbejdere møder børnene med bekræftelse. De bekræfter børnenes oplevelser, følelser og intentioner ved at sætte ord (begrebssætte) på disse i samspillet.
- De pædagogiske medarbejdere fanger børnenes opmærksomhed så der opstår en fælles oplevelse. De fanger børnenes opmærksomhed ved at bruge deres stemmeføring, kropssprog og øjenkontakt til at skabe opmærksomhed om det fælles tredje.
- De pædagogiske medarbejdere fastholder børnenes opmærksomhed – ved at vise følelser og entusiasme om det fælles tredje i længere tid. De bruger deres glæde og begejstring til at fastholde børnenes opmærksomhed om det de er sammen om, så børnenes koncentration og opmærksomhed trænes.
- De pædagogiske medarbejdere folder børnene oplevelser ud – ved at uddybe og forklare. De stiller nysgerrige spørgsmål indtil børnenes oplevelser og tanker og sætter ord på det som børnene tænker, ved at udfolde perspektiverne i børnenes tanker og oplevelser.
- De pædagogiske medarbejdere skaber tydelige fysiske rammerne for hvad børnene må og kan. De skaber et fysiske børnemiljø hvor det er tydelig, inspirerende og trygt for børnene. Børnene ved hvor de må være og hvordan de kan anvende legeområderne.
- De pædagogiske medarbejdere skaber forudsigelige rutiner for samspil, leg og aktivitet. De skaber forudsigelige og afstemte rammer for samspil, leg og aktiviteter, så det er let for børnene at forstå hvad aktiviteten eller legen går ud på og hvornår den er startet/stoppet.
- De pædagogiske medarbejdere guider børnene trin for trin. De afstemmer sig efter børnene og guider dem trin for trin i aktiviteten eller i rutineopgaverne i overensstemmelse med børnenes alder og udvikling.
Disse indikatorer viser, at de voksne skaber et positivt og støttende læringsmiljø, hvor børnenes trivsel og udvikling prioriteres.
Lena Søgaard, Chefkonsulent