
Webinar Empati i børnehøjde Indskoling
23. juni 2025
Kvalitetsløft af det relationelle miljø i børnehaver
24. juni 2025National undersøgelse viser utilstrækkelig kvalitet i flere børnehaver

National undersøgelse viser utilstrækkelig kvalitet i flere børnehaver – få hjælp til overblik over handlemuligheder
(Dato: 24 juni 2025 - den dato artiklen er revideret)
Ny national undersøgelse viser utilstrækkelig kvalitet i flere børnehaver. Undersøgelsen er gennemført af VIVE og EVA på vegne af Børne- og Undervisningsministeriet og offentliggjort 25.maj 2025.
Lidt om undersøgelsen
Mange børnehaver understøtter kun i en vis grad børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, viser en ny landsdækkende undersøgelse. Kun 9 procent af de kommunale børnehaver vurderes at have et pædagogisk læringsmiljø af ’god’ kvalitet, mens 63 procent af børnehaverne, vurderes at have ’tilstrækkelig’ kvalitet, mens 28 procent af børnehaverne vurderes at have et pædagogisk læringsmiljø af ’utilstrækkelig’ kvalitet.
Undersøgelsen konkluderer, at der er brug for, at flere børnehaver løfter kvaliteten, og at det kræver en differentieret indsats.
”Kvaliteten i børnehaverne er ikke god nok. Vi afleverer vores børn om morgenen og henter dem om eftermiddagen. I de timer fortjener de kvalitet på legepladsen, i puderummet, og når konflikter skal løses. Jeg er glad for, at vi for første gang har fået lavet denne undersøgelse af børnehaverne. Men den understreger også, at vi er kommet for sent i gang med investeringer i børnehaven. Der er nu blevet ansat flere, lønningerne er hævet markant, og vi får en ny pædagoguddannelse. Det er alt sammen meget godt. Men det burde vi have prioriteret for mange år siden. Jeg kommer til at følge kvaliteten tæt den kommende tid. Næste gang skal resultatet være markant bedre,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
I Dansk Center for ICDP ønske vi som alle interessenter at vi som samfund må sikre at de mindste i vores samfund – vores børn – får en den allerbedste start på livet. Børnene skal kunne udvikle sig, lære og være i trygge rammer gennem deres dag i børnehaven. Ingen kan derfor ikke være tilfredse med, at kvaliteten flere steder ikke er god nok. Det kræver handling og serviceeftersyn af den lokale pædagogiske indsats.
National og lokalt arbejdes der nu målrettet sikre ordentlige rammer for lederens arbejde og opkvalificerer medarbejdernes faglighed.
Lidt om handlemulighederne
Rapporten kalder på indsatser der kan styrke de pædagogiske læringsmiljøer, men nuancerne og tiltagene kan være mange. I Dansk center for ICDP har vi en bred vifte af muligheder der sammen eller hver for sig sætter fokus på hvordan man kan styrke de 6 centrale indsatsområder som kvalitetsrapporten peger på.
Skal du og din institution have fokus på;
- Fokuseret indsats?
- Tilsyn?
- Personale ressourcer?
- Kompetenceudvikling?
- Faglig ledelse? Og/eller
- Evalueringskulturen?
Så kan vi hjælpe med det meste – kontakt os for en uformel samtale – så vi kan hjælpe dig med at afklare hvordan du og dit personale kan styrke det pædagogiske læringsmiljø.
Anne Linder
Psykolog og Centerchef