
Om sanser og sanseintegration i et relationelt perspektiv
23. april 2025
Webinar Resiliensrammen og ICDP v. Ida Skytte Jakobsen – psykolog, ph.d., med speciale i resiliens, traumer og relationsbaserede tilgange
16. maj 2025Sanseudvikling i samspil

Tema: Sanser og sanseintegration
Aldersgruppe: alle aldre
Dato: 23. apr 2025 (den dato artiklen er revideret)
Sanseudvikling i samspil
Gitte Frost og Ida Skytte Jakobsen
Fordi vi er sociale og relationelle væsner, sker alle vores udviklingsprocesser gennem samspil med andre, og vores kapacitet til tilknytningsadfærd er med til at sikre de relationelle bånd. Et relationelt perspektiv på sanseintegration og sanseudvikling medfører at dette skal anskues som udviklingsprocesser, som skal forstås i vores samspil med andre.
Kvaliteten af samspillet har afgørende betydning for vores sanseudvikling, men også for vores identitet og selvforståelse. Det handler om behovet for
- At blive set
- At blive bekræftet
- At blive mødt
- At blive anerkendt
- At blive forstået
- At blive accepteret
- At blive elsket.
Alt sammen fænomener, som styrkes gennem barnets tilknytning til betydningsfulde omsorgspersoner. Måden hvorpå den enkeltes sanseudvikling og sanseintegration fungerer, hænger nøje sammen med kvaliteten af det relationelle forhold som barnet tilbydes.
Sanserne udvikles bedst i et miljø af tilpasse mænger forstyrrelser, med nærværende og sensitive omsorgspersoner, som har rolige og harmoniske nervesystemer. Når barnet er i krise – sansemæssigt/motorisk/følelsesmæssig-, og oplever en ukendt eller voldsom sansestimulering vil det gavne, at barnet kan låne et roligt nervesystem hos den voksne. Et roligt nervesystem skabes af trøst, beroligelse og omsorgsfuld kontakt. Hjerneforskningen dokumenterer i dag, at vores neurale system og hjerner er designet således at det kræver robuste og stabile kontakter, uden for mange forstyrrelser, men med mange pålidelige gentagelser, der danner neurale spor og erindringer.
Med andre ord er det lille barns evne og mulighed for at udvikle god respons på forskellige sansestimuli afhængig af den voksnes evne til at skabe et trygt miljø med masser af gentagelser og genkendelighed. Hver gang barnet kalder på grund af en sansestimuli (fx en våd ble), har det brug for at blive mødt af en omsorgsfuld voksen, som igen og igen tilbyder en respons (en tør ble) – der kan berolige barnets sanser.
Barnets sanseudvikling påvirkes af kvaliteten af det relationelle forhold, samt det omkringliggende miljø. Når vores sansemæssige erfaringer, af en given stimulus opleves behagelig, vil barnets nervesystem automatisk udvise ro, hvorimod hvis stimulussen vækker ubehag, vil det automatiske nervesystem reagere med uro.
Læs mere i bogen af Gitte Frost og Ida skytte Jakobsen; ”Sans, Om sanser og sanseintegration i et relationelt perspektiv”, Akademisk forlag (2023)
Læs mere om sanser og sanseintegration i et relationelt perspektiv og kurset SANS på: Sanseintegration og relationsarbejde - Dansk Center for ICDP
Læs også artikel om Sanser og sanseintegration i et relationelt perspektiv