Børn og den sproglige udvikling
19. december 2024Webinar Relationsbaseret Tilsyn
10. januar 2025Tilsyn og kontrol i dagtilbud
AF: Psykolog og Centerchef Anne Linder, Dansk Center for ICDP og chefkonsulent Lena Søgaard,
I danske dagtilbud findes der flere forskellige typer af kontroller og tilsyn, som har til formål at sikre kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø samt at sikre, at dagtilbuddene overholder gældende love og retningslinjer jfr. Dagtilbudsloven. Her er nogle af de vigtigste:
- Kommunalt tilsyn: Kommunalbestyrelserne i kommunerne har ansvar for at der føres tilsyn med indholdet i dagtilbud, hvilket inkluderer både private og offentlige dagtilbud. Tilsynet sker med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag i den pædagogiske læreplan og tilsynene skal dokumenteres.
- Pædagogisk tilsyn: Det pædagogiske tilsyn omfatter evaluering af institutionens indhold herunder pædagogiske praksis, personalets interaktion med- og rammerne for børnene. Dette kan ske gennem observationer, evalueringer og dialog med personale og forældre.
- Akkreditering og certificering: Nogle dagtilbud vælger at arbejde med metoder der giver mulighed for at blive akkrediteret eller certificeret gennem nationale eller internationale standarder. F.eks. kan nogle vælge at blive ”Certificeret ICDP institution”.
- Brugerfeedback: Nogle dagtilbud indsamler systematisk feedback fra forældre og børn for at få indblik i, hvordan deres tilbud opleves og finde områder til forbedring.
- Interne tilsyn: De fleste dagtilbud har interne procedurer for kontrol og evaluering ag det pædagogiske læringsmiljø, som kan involvere selvevalueringer og personaleudviklingsplaner. F.eks. tilsyn med det relationelle miljø
- Kvalitetsrapporter: Kommuner skal udarbejde og offentliggøre kvalitetsrapporter, der sammenfatter tilsynets resultater og dagtilbuddenes udviklingsområder.
- Revision: Alle dagtilbud bliver revideret økonomisk, hvis de modtager offentlig støtte.